بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی، صفر تا صد

جراحی بینی گوشتی یکی از جراحی های زیبایی محسوب می شود. بینی های گوشتی به علت دارا بودن بافت غضروفی نرم، پوست چرب پوشیده از غدد چربی زیاد و ضخیم دشواری های خاص خود را دارد اما نمی توان گفت این جراحی سخت تر است یا عمل بینی های استخوانی، زیرا هر نوع بینی ویژگی های خاص خود را دارد و می تواند پیچیدگی هایی در زمینه جراحی داشته باشد. برخی بر این عقیده اند که نتیجه جراحی بینی های گوشتی پس از مدتی به حالت اولیه خود باز می گردد. اما چقدر این عبارت صحت دارد را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

گیف بینی گوشتی

جراحی بینی یکی از متداول ترین و کم خطرترین عمل های زیبایی محسوب می شود که به واسطه آن ظاهر بینی اصلاح شده و مشکلات تنفسی (در صورت وجود) نیز برطرف می شود. در گذشته عمل بینی به همه افراد به ویژه بینی های گوشتی توصیه نمی شد، اما در حال حاضر به لطف پیشرفت در جراحی زیبایی هیچ مشکلی برای انجام عمل بینی وجود ندارد. امروزه جراحی بینی گوشتی و اصلاح آن دیگر غیر ممکن نبوده و یک عمل پر ریسک محسوب نمی شود. 

در حال حاضر بسیاری از افراد که دارای بینی گوشتی هستند، می توانند به کمک یک جراح با تجربه فرم بینی خود را اصلاح کنند. در گذشته برای جراحی بینی گوشتی و اصلاح آن قسمت هایی از غضروف بیش از حد را جدا می کردند؛ در نتیجه به دلیل فضای خالی، پوست دچار فرورفتگی و زخم می شد، اما با تکنولوژی های جدید دیگر این مشکلات ایجاد نمی شود. حال در ادامه این مقاله به بررسی ساختار بینی های گوشتی و چگونگی جراحی آن خواهیم پرداخت. 

ویژگی های بینی گوشتی

خصوصیات بینی گوشتی

بینی های گوشتی دارای پوست ضخیم، غدد چربی فراوان به همراه منافذ باز هستند. همچنین، این نوع بینی ها غضروف ضعیف هایی دارند و قسمت عمده بینی از پوست، چربی زیر آن و غده چربی تشکیل شده است. نوک بینی های گوشتی به سمت پایین و بال بینی اغلب باز و ضخیم هستند. این نوع بینی ها به دلیل هورمون جنسی مردانه و پوست چرب در مردان، معمولا در مردان بیشتر از زنان دیده می شود. در گذشته برای جراحی زیبایی بینی های گوشتی قسمت های از غضروف را بیش از حد جدا کرده، در نتیجه سطح پوست به دلیل فضای خالی زیر آن دچار زخم یا فرورفتگی می‌شد. اما در جراحی های امروزی با تقویت غضروف و با استفاده از غضروف تیغه میانی، نوک بینی حالت بهتری پیدا کرده و دیگر آثاری از فرورفتگی یا زخم دیده نمی شود.

خصوصیات بینی گوشتی تنها مختص به خود آن نیست بلکه در قالب مقایسه با بینی استخوانی از شدت و حدت بیشتری در این ویژگی ها برخوردار است. این ویژگی ها شامل:

  • غضروف نرم و بزرگ بینی
  • افتادگی نوک بینی
  • پوست ضخیم بینی
  • عدم وجود زاویه در نوک بینی
  • انحراف یا کجی بینی (نه در همه افراد)
  • عدم نمایش همه ظرافت های جراحی پس از عمل به دلیل پوست ضخیم

جراحی بینی گوشتی چگونه انجام می شود؟

عمل جراحی بینی های گوشتی باتوجه به ساختار، ظاهر، غضروف و ضخامت پوست آن متفاوت است، با این وجود در اغلب جراحی ها به نوک و پل بینی بافت غضروفی پیوند زده می شود. این بافت معمولا از تیغه بینی برداشته می‌شود، اما در مواردی که بیمار به دلیل شکستگی یا ضربه، تیغه غضروفی بینی مناسبی نداشته باشد از غضروف گوش استفاده می کنند. علاوه بر پیوند غضروف در برخی موارد جراح اقدام به کاهش چربی در پوشش بافت همبند به خصوص در نوک بینی می کند. به طور کلی جراحی بینی گوشتی به واسطه پوست ضخیم، بزرگ ترین چالش در جراحی زیبایی بینی محسوب می شود که نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد.

به طور کلی بینی های گوشتی به دو روش جراحی مرسوم و تایید شده بینی قابل جراحی هستند. این روش ها شامل روش باز و بسته هستند. بسته به هدف جراحی و میزان ایجاد تغییرات یکی از این دو روش انتخاب می شود.

در روش باز، بخش های مختلف و بیشتری از بینی برش داده شده و تقریبا کل لایه پوستی از روی ساختار بینی برداشته می شود. آناتومی کامل بینی در این روش مشخص شده و بهترین جراح بینی قادر به مشاهده همه ایرادات بینی است. به همین منوال می تواند تغییرات عمده ای را روی بینی ایجاد کند و از نظر دسترسی به آناتومی بینی محدودیت ندارد. به دلیل دسترسی زیاد جراح، قابلیت تغییرات کلی و جزئی در آناتومی بینی و ایجاد فرم بهتر بینی، روش باز جراحی برای عمل بینی گوشتی مناسب تر است.

البته روش باز تنها مختص بینی گوشتی نیست. این روش برای عمل بینی های استخوانی و حتی ترمیم بینی نیز کاربرد فراوانی دارد.

روش دیگر جراحی بینی که روش بسته است، به این صورت است که برش های محدودی در ناحیه خاصی از بینی ایجاد می شود. این برش ها عمدتا در نوک بینی و در سطح داخلی آن ایجاد می شود و در سطح خارجی بینی برشی صورت نمی گیرد. در نتیجه تنها راه دسترسی جراح به آناتومی بینی، منافذ بینی است.

روش بسته عمدتا برای ترمیم بینی و اعمال تغییرات جزئی جوابگو است. برای ایجاد تغییرات عمده و زیبایی، بیشتر روش باز ارجحیت دارد زیرا فرم بهتر و کم نقص تری از بینی ایجاد می کند. همچنین احتمال بروز خطا در روند جراحی را به حداقل می رساند.

بهترین فرم بینی پس از جراحی برای بینی گوشتی

در ایجاد فرم بینی حتما اصول زیبایی شناسی رعایت شود. در زیبایی شناسی فرم و اندازه بینی با دیگر اجزای صورت باید هماهنگ باشد. اگر اجزای صورت درشت باشد به ویژه در آقایان، بینی نباید فانتزی یا خیلی کوچک شود. چون در نهایت زیبایی کلی صورت را تحت شعاع قرار می دهد.

بهترین فرم برای بینی های گوشتی، مدل طبیعی است. در این مدل تیغه بینی صاف و دارای قوس طبیعی است. نوک بینی بیش از حد بالا نیست. اندازه سوراخ های بینی نه خیلی بسته و نه خیلی باز است. از همه مهم تر در هماهنگی زیادی با صورت است.

در حقیقت می توان گفت امکان جراحی بینی های گوشتی به صورت فانتزی یا نیمه فانتزی وجود ندارد زیرا این نوع بینی ها با اعمال تغییرات زیادی همراه هستند که برای موفقیت آمیز بودن نتیجه عمل نیاز به بافت استخوانی و غضروف مستحکمی است. بینی های گوشتی شاید ظاهر مستحکم و قوی داشته باشند اما در حقیقت بسیار بافت ضعیفی دارند که امکان ایجاد چنین تغییراتی برای آن ها معمولا وجود ندارد.

آیا جراحی بینی گوشتی بازگشت پذیر است؟

بسیاری افرادی که قصد جراحی بینی گوشتی را خود را دارند، نگران برگشت پذیری بینی خود به حالت اولیه یا عدم تغییر آن هستند. اما باید بدانید که امروزه به دلیل پیشرفت علم پزشکی امکان برگشت بینی های گوشتی به حالت قبل از عمل بسیار کم است. بینی های گوشتی به واسطه ضعف در غضروف و استخوان بندی ممکن است نتیجه دلخواه از عمل بینی خود را دریافت نکنند. اما اغلب جراحان متخصص با پیوند صحیح غضروف و تقویت آن می توانند تا حد زیادی از بازگشت بینی های گوشتی جلوگیری کنند.

چگونه این اتفاق رخ می دهد و بینی گوشتی به حالت اول خود برمی گردد؟ به دلیل پوست ضخیم و پر چرب و عدم استحکام کافی غضروف بینی است. این دو مورد عمل بینی های گوشتی را می تواند با مشکل مواجه کند. به طوری که بهبودی و کاهش ورم بینی بعد از عمل را به تعویق می اندازد. ظرافت و ریزه کاری های جراحی انجام شده روی بینی نیز به دلیل پوست ضخیم بعد از عمل، کمتر مشخص می شود.

عمدتا این افراد در چند ماه اول متوجه تغییرات عمده ای در بینی خود نمی شوند و ممکن است این احتمال را بدهند که بینی به حالت قبل خود برگشته است. در حالیکه تصور اشتباهی است، زیرا به خاطر نوع پوست و دیگر ویژگی های بینی گوشتی، تغییرات دیرتر خود را نشان می دهند. در نتیجه افراد دارای بینی گوشتی باید از صبر بالایی برخوردار باشند. زیرا کاهش اندازه بینی های گوشتی به دلیل ضخامت پوست زمان زیادی می برد، بنابراین بیماران باید حداقل یک سال صبر کنند تا نتیجه نهایی نمایان شود. با این وجود معمولا بعد از شش ماه نتیجه جراحی پایدار شده و بینی  به حالت قبل باز نمی گردد.

اهمیت انتخاب جراح برای عمل بینی گوشتی

ویژگی های خاص این نوع بینی باعث می شود که در انتخاب جراح در شهر خود یا شهرهای نزدیک، دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید. ابتدا تحقیق کنید و نمونه کارهای جراح را به صورت آنلاین و حضوری بررسی نمایید. سپس برای عمل خود تصمیم بگیرید. هرچه میزان تجربه و مهارت پزشک در عمل بینی گوشتی بیشتر باشد، احتمال موفقیت آمیز بودن نتیجه جراحی نیز افزایش می یابد.

بهترین سن جراحی بینی گوشتی

به طور کلی سن خاصی برای جراحی بینی در وجود ندارد و افراد بالغ می توانند با مشورت یک متخصص اقدام به  عمل زیبایی بینی خود کنند. معمولا عمل بینی، به ویژه جراحی بینی گوشتی در سنین نوجوانی به واسطه رشد بدن و ساختار فیزیکی انسان توصیه نمی شود. در واقع پس از پایان سنین نوجوانی و زمانی که رشد بدن متوقف می شود، امکان عمل جراحی بینی وجود دارد. البته پایان سن رشد افراد به واسطه جنسیت و ژنتیک افراد متفاوت است، در نتیجه مشخص کردن سن دقیق امکان پذیر نخواهد بود.

علاوه بر موارد این، بهتر است بدانید که جراحی بینی در افراد مسن نیز کمی دشوار خواهد بود، زیرا به واسطه افزایش سن و ایجاد چین و چروک در سطح پوست شاید نتیجه ایده آل حاصل نشود. البته لازم به ذکر است که نوع پوست در جراحی زیبایی بینی بسیار تاثیر گذار بوده و امکان جراحی در سنین بالا نیز برای برخی افراد میسر باشد.

هزینه جراحی بینی گوشتی

هزینه عمل بینی های گوشتی را نمی توان به صورت یک عدد مشخص بیان کرد و لازم است برای اطلاع دقیق از آن توسط یک جراح بینی خوب معاینه شوید. زیرا عوامل متعددی می تواند هزینه نهایی را تعیین کند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • نوع مشکل
  • پیچیدگی جراحی
  • روش عمل بینی
  • نوع پوست بینی
  • دستمزد جراح
  • و …

مراقبت های قبل از عمل بینی گوشتی

به منظور کاهش مشکلات و انجام جراحی بدون خطر رعایت موارد زیر پیش از جراحی بینی گوشتی الزامی است.

  • در صورت مصرف قرص های راکوتان و اکوتان، استفاده از آن ها را دو ماه قبل از جراحی قطع کنید.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین (دو هفته قبل از جراحی) خودداری کنید.
  • از استعمال دخانیات (تنباکو و نیکوتین)، حداقل دو هفته پیش از عمل اجتناب کنید.
  • ۸ ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • روز قبل از جراحی بینی آب فراوان بنوشید.
  • توصیه می شود شب قبل از جراحی استحمام کرده و در روز عمل از هیچ گونه مواد آرایشی و بهداشتی، انواع کرم و لوسیون استفاده نکنید.
  • موهای بینی خود را قبل از عمل بتراشید.
  • توصیه می شود که آقایان ریش و سبیل خود را اصلاح کنند.
  • معاینات و سوابق پزشکی خود را در روز جراحی به همراه داشته باشید.


مراقبت های پس از جراحی بینی گوشتی

بعد از جراحی ممکن است تا حدی احساس درد داشته باشید که امری طبیعی است. ورم و کبودی نیز در اغلب موارد مشاهده می شود که با رعایت نکات لازم، خود به خود پس از مدتی رفع خواهد شد.

  • برای بهبود ورم و کبودی می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید که امروزه مدل عینکی آن موجود است.
  • ورزش تا مدت زمان مشخصی حدود یک ماه ممنوع است و تنها پیاده روی ملایم توصیه می شود. به هیچ وجه به بینی نباید فشار وارد شود. زیرا می تواند مشکلات جدی و خونریزی در پی داشته باشد.
  • به مدت یک هفته غذاهای سبک و مایعات که بلع آن ها بدون فشار امکان پذیر است، مصرف کنید. حتما از مواد غذایی فیبردار استفاده کنید تا مانع از یبوست شود. یبوست خود می تواند عاملی برای فشار به بینی باشد. ممکن است به خاطر داروی بیهوشی و یا دارو دچار یبوست شوید که با مصرف مواد غذایی فیبردار قادر به جلوگیری و برطرف کردن آن هستید.
  • مدت زمان مشخصی را از چسب بینی استفاده کنید. چسب بینی به حفظ فرم بینی کمک می کند. این امر در بینی های گوشتی از اهمیت خاصی برخوردار است و به کاهش ورم آن ها کمک می کند.
  • موقع خواب و استراحت طاق باز و به حالت اریب دراز بکشید تا کمترین فشار به بینی وارد شود.
  • بینی را به با سرم نمکی شستشو دهید.
  • مصرف آبمیوه های طبیعی می تواند برای روند بهبودی پس از جراحی بینی بسیار کمک کننده باشد.
  • به هنگام عطسه یا سرفه دهان خود را بسته نگاه دارید.
  • از مصرف نمک خودداری کنید تا التهاب کاهش یابد.
  • در چند هفته اول از زیاد صحبت کردن و خندیدن اجتناب کنید.

کلام پایانی

عمل بینی یک جراحی زیبایی بسیار پر طرفدار است که با رعایت چند نکته ساده می توان به بهترین نتیجه دست پیدا کرد. البته لازم است که در انتخاب جراح بینی نیز دقت لازم را به کار ببرید تا مبادا پس از عمل دچار مشکلات جدی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط