رینوپلاستی استخوانی

جراحی بینی استخوانی و بهترین نتیجه پس از عمل

جراحی بینی استخوانی یکی از انواع جراحی های زیبایی است که امروزه به یکی از پرطرفدارترین آن ها تبدیل شده است. دلیل این امر نیز تاثیر بسزای بینی در زیبایی چهره است. بینی ها انواع مختلفی دارند و نوع عمل جراحی نیز بر اساس نوع بینی، صورت می گیرد. بسته به اینکه بینی فرد گوشتی، استخوانی یا ترکیبی از هر دو باشد، نتیجه نهایی جراحی و نیز متد آن متفاوت خواهد بود.

نمونه کار جراحی بینی استخوانی

علت انجام عمل بینی

به طور کلی عمل جراحی بینی معمولا در دو حالت صورت می گیرد، یا به دلیل زیبایی و یا به دلایل پزشکی و تنفسی. گاه افرادی که دارای بینی های استخوانی هستند، ممکن است دارای پولیپ یا انحراف بینی باشند. در این حالت صفحه ای غضروفی که تقارن را در دو سمت بینی ایجاد می کند، دارای انحنا شده و موجب کجی بینی به صورت داخلی و گاها ظاهری می شود. در این حالت، تنفس و صحبت کردن فرد تحت تاثیر قرار می گیرد.

همچنین داشتن پولیپ نیز در بینی های استخوانی معمول است. بنابراین برخی از عمل های بینی مربوط به برطرف شدن مشکلات پزشکی است. در بسیاری از موارد نیز عمل بینی، به منظور زیبایی و رفع نقص ظاهری آن صورت می گیرد. داشتن استخوان های برآمده و قوز در بینی های استخوانی حالتی شایع است و افراد برای از بین بردن آن به عمل های جراحی روی می آورند.

ویژگی های بینی استخوانی

یکی از مهم ترین ویژگی های بینی های استخوانی، داشتن پوست نازک است. پوست بینی در این حالت به قدری نازک است که شکل و فرم استخوان بینی را به طور کامل مشخص می نماید. بینی های استخوانی معمولا دارای قوز بوده و حالتی عقابی دارند. این نوع از بینی ها فرمی کشیده دارند و میزان استخوان و غضروف آن ها زیاد است. از این رو بهترین گزینه برای جراحی بینی هستند. زیرا تراش دادن و فرم دادن به آن ها آسان است.

ویژگی های بینی استخوانی

به طور کلی ساختار بینی به گونه ای است که بخش فوقانی را استخوان و قسمت پایین و انتهایی را غضروف تشکیل می دهد. اما در بینی های استخوانی بخش زیادی از ساختار بینی از استخوان تشکیل شده است. در این حالت می توان بینی را راحت تر به فرم های مختلفی مانند فانتزی، نیمه فانتزی و طبیعی تغییر داد. البته نوع عمل بینی بنا بر سایر ویژگی ها و حالت های چهره نیز انتخاب می شود.

آناتومی استخوان های بینی

بینی به چند قسمت تقسیم می گردد که عبارت اند از: ریشه بینی، پشت بینی و نوک بینی.

  • ریشه بینی قسمت فوقانی بینی است که کمی پایین تر از ابروها قرار دارد.
  • پشت بینی سطح روی بینی را تشکیل می دهد
  • نوک بینی پایین ترین نقطه بینی و در قسمت انتهایی پشت بینی قرار دادر.

در زیر پوست بینی، استخوان ها نیز به بخش های مختلفی تقسیم می شوند که مانند تقسیم بندی ظاهری است. اما به طور کلی استخوان های بینی، بیشتر در قسمت پشتی بینی به صورت جفت قرار دارند و جزو استخوان های نسبتا ضعیف بدن محسوب می شوند. استخوان ها تقریبا یک سوم از بینی را شامل می شوند.

بعد از استخوان ها، در انتهای قسمت میانی بینی، غضروف ها قرار دارند که در دو طرف بینی به صورت جفت هستند. در انتها نیز غضروف های نوک بینی وجود دارند که به آن ها غضروف الار نیز می گویند. غضروف ها دارای بافتی اسفنجی بوده و نقش آن ها باز کردن مسیر هواست. این قسمت معمولا در عمل هایی که مربوط به مشکلات تنفسی است بیشتر دستخوش تغییر می گردد. اما در عمل های زیبایی، قسمت بالای بینی که متشکل از استخوان ها است و همچنین غضروف نوک بینی، بیشترین تغییر را دارند.

تیغه میانی بینی باعث جدا شدن بینی به دو قسمت می شود و نقش اصلی را به عنوان نگهدارنده بینی ایفا می کند.

نحوه انجام عمل بینی استخوانی

در عمل بینی که تحت بیهوشی کامل انجام می گیرد، از قبل با مشورت بیمار نوع جراحی و فرم نهایی بینی مشخص می گردد. ابتدا باید پوست بینی توسط برش هایی که در پایین و بین سوراخ ها ایجاد می گردد، برداشته می شود تا دسترسی به استخوان و غضروف ها راحت تر باشد.

سپس طبق مدل انتخابی، استخوان های بینی تراش داده می شود تا به فرم و شکل دلخواه تغییر پیدا کند. پس از انجام تغییرات در استخوان ها و غضروف، پوست بینی دوباره به سمت پایین کشیده شده و در ناحیه برش، بخیه ایجاد می گردد. گاهی نیاز است تا پره های بینی و گوشت اضافی موجود در اطراف سوراخ های بینی نیز برداشته شود، تا نوک بینی نیز فرم دهی شود. البته در بینی استخوانی به دلیل نازک بودن پوست و پره های بینی ممکن است نیاز به این کار نباشد.

نمونه ای از جراحی بینی استخوانی که نتیجه آن بلافاصله پس از عمل، قابل مشاهده است.

بهترین فرم بینی برای افراد با بینی های استخوانی چیست؟ عروسکی یا طبیعی؟

بینی ها از لحاظ فرم نهایی به ۳ نوع فانتزی، نیمه فانتزی و طبیعی تقسیم بندی می شود. اما سوال این است که کدام یک از آن ها برای بینی های استخوانی مناسب تر است؟

در حقیقت برای داشتن بینی طبیعی فرقی نمی کند شما بینی گوشتی داشته باشید یا استخوانی، زیرا به هر حال امکان جراحی طبیعی بینی وجود دارد. این سوال معمولا برای افرادی است که به فکر بینی عروسکی هستند.

برای جراحی بینی فانتزی، تغییرات زیادی باید در بینی ایجاد شود و از همین رو مهم است که بینی دارای بافت استخوانی و غضروفی محکمی باشد تا بتواند این تغییرات را تحمل کند. بینی های استخوانی به سبب بافت مستحکمی که دارند، گزینه مناسبی برای جراحی بینی فانتزی محسوب می شوند. اما همانطور که گفتیم، به این معنا نیست که تنها فرم فانتزی برای این نوع بینی ها مناسب است.

آیا جراحی بینی عوارض و خطری دارد؟

جراحی بینی بنا به هر دلیلی که باشد، ممکن است عوارض و خطراتی را به همراه داشته باشد. اولین عوارضی که فرد را تهدید می کند، عفونت بعد از عمل و خونریزی است. به دلیل اینکه بینی راه تنفسی اصلی به شمار می رود، تنفس هوای آلوده و استنشاق بعضی از آلاینده ها،  ممکن است باعث تحریک بینی شده و موجب خونریزی و عفونت گردد. بنابراین رعایت نکات بهداشتی دارای اهمیت است.

یکی دیگر از خطرات ناشی از جراحی بینی استخوانی، از بین رفتن بیش از حد استخوان و غضروف بینی و عدم حصول نتیجه دلخواه از عمل جراحی است.

همچنین بر جای ماندن بافت اسکار و جای زخم در بخیه ها نیز از دیگر عوارض نادر این عمل زیبایی است.

اثر بی حسی موضعی که در اطراف بینی اعمال می شود نیز ممکن است تا مدت ها پس از جراحی باقی بماند.

در موارد معدودی نیز ممکن است پس از جراحی، تنفس فرد صدا دار شده و یا هنگام ادای بعضی از کلمات، صدای او واضح نباشد.

لازم به ذکر است که تمامی این عوارض با دقت در انتخاب یک جراح بینی خوب قابل پیشگیری و کنترل است. اگر جراح بینی با تجربه ای داشته باشید، حتی ممکن است هیچ عوارض خاص و جدی برایتان روی ندهد. البته توجه به تمامی مراقبت های پس از عمل و دستور پزشک، نیز می تواند تا حد زیادی از بروز خطراتی مانند عفونت و خونریزی جلوگیری کند.

سوالات متداول جراحی بینی استخوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط