قبل و بعد عمل بینی

جراحی بینی، راهنمای کامل

 جراحی زیبایی بینی یا تغییرفرم بینی یکی از شایع ترین روش های جراحی پلاستیک است. بسیاری از افراد از اندازه و یا فرم بینی خود ناراضی هستند و به دنبال بهترین جراح بینی در تهران هستند. فرم بینی در حفظ تعادل صورت بسیار موثر است و بسیاری از افراد برای داشتن فرم بهتر بینی و توازن آن با اجزای دیگر صورت، اصلاح بینی یا جراحی زیبایی بینی را انتخاب می کنند. گاهی اوقات بیشتر مشکلات، مربوط به وضعیت چانه یا فک است اما بیماران تمایل دارند نارضایتی خود را بر روی بینی متمرکز کنند.

قبل و بعد جراحی بینی یکی از مراجعین خانم

در حال حاضر تکنیک های جراحی بسیار پیشرفته ای به کار گرفته می شود و از این جهت محدودیتی در میزان تغییر بینی وجود ندارد. نتایج حاصل از جراحی به اندازه بینی، وضعیت پوست و سن بیمار بستگی دارد. مهم ترین مطلب در این پروسه، اتفاق نظر بین بیمار و جراح در مورد خواسته ها و مسائل قابل دسترس است. همچنین افراد باید در نظر داشته باشند که مشکلات عاطفی یا اجتماعی که گمان می کنند به علت فرم بینی شان است، با جراحی حل نخواهد شد.

شایع ترین دلایل افراد برای انجام دادن جراحی بینی چیست؟

علل کلی عمل بینی را می توان به دو گروه تقسیم نمود:

  1. جراحی زیبایی بینی
  2. جراحی بینی با دلایل درمانی

دلایل زیبایی

بیشتر افراد نسبت به فرم بینی خود احساس رضایت ندارند و از برآمدگی یا نوک بینی خود گله مند هستند. همچنین اغلب افراد از داشتن قوز بینی نیز شکایت می کنند. در همین باب، افرادی که خواستار تغییر در نوک بینی شان هستند، اغلب این قسمت از بینی شان بسیار پهن، گرد یا منقاری شکل است.

دلایل پزشکی

 ممکن است سایر بیماران به دلیل آسیب دیدگی بینی، خواستار انجام دادن جراحی باشند. برخی دیگر ممکن است دارای مشکلات تنفسی باشند که در این موارد معمولا جراحی بینی، ترمیمی محسوب می شود. البته اکثر افرادی که با هدف درمانی اقدام به عمل بینی می کنند، همزمان جراحی زیبایی نیز انجام می دهند.

به طور کلی می توان علل جراحی بینی را به شرح زیر بیان کرد:

  • برطرف کردن قوز بینی
  • اصلاح نوک بینی
  • تغییر طول و عرض بینی
  • بازسازی فرم سوراخ های بینی
  • ترمیم فرم بینی پس از آسیب دیدگی
  • باز کردن راه های تنفسی بینی و بهبود تنفس

 انواع روش های جراحی بینی

جراحی زیبایی بینی به ۲ روش انجام می شود که شامل جراحی زیبایی بینی باز و بسته است. جراحی بسته از طریق سوراخ های بینی انجام می گیرد و در جراحی باز، یک برش کوچک روی بینی ایجاد می شود و با بالا بردن پوست، جراحی بینی صورت می گیرد.

تغییراتی که در عمل بینی اعمال می شود

در فرآیند جراحی بینی، تمامی قسمت هایی از آن که دچار نقص و ایراداتی باشد، تحت عمل جراحی قرار می گیرد. در ادامه می خواهیم برخی از شایع ترین تغییراتی که ممکن است بر روی بینی اعمال شود را بیان کنیم.

اصلاح برآمدگی و قوز بینی

اگر بنا باشد که برآمدگی بینی عمل شود، جراح، استخوان و غضروف هایی که باعث به وجود آمدن قوز شده باشند را سوهان کشیده یا برمی دارد. سپس بینی برای نزدیک کردن قسمت های باقی مانده استخوان باید شکسته شود و در نهایت باریک تر خواهد شد.

تغییر فرم نوک بینی

هنگامی که نوک بینی جراحی می شود، باید مقداری از غضروف های تشکیل دهنده نوک بینی برداشته و یا تغییر فرم داده شود. این کار از طریق سوراخ بینی یا با ایجاد یک برش کوچک در بین سوراخ های بینی (کلوملا) انجام می گیرد.

اصلاح طول بینی

جراح می تواند ساختار مرکزی بینی را که به سپتوم معروف است تغییر دهد تا به جمع شدن نوک و کاهش طول کلی بینی کمک کند. برداشتن مقدار کمی از غضروف های نوک بینی باعث کاهش طول آن می شود.

اصلاح عرض بینی

با شکستن و جابجایی مجدد استخوان کناری بینی، جراح می تواند عرض بینی را نیز کاهش دهد و به ظاهر باریک تری دست یابد.

جراحی زیبایی بینی همراه با پیوند

جراحان می توانند با استفاده از پیوندهای غضروفی یا گاهی با استفاده از سیلیکون، به بافت بینی اضافه کنند. از این روش برای ساختن پل یا نوک مسطح استفاده می شود. همچنین از طریق تکنیک های ذکر شده، می توان بینی های آسیب دیده را ترمیم کرد و مشکلات تنفسی را نیز بهبود بخشید.

عمل های زیبایی بینی توسط جراح و با کمک دستیار انجام می شود. با این حال، قبل از عمل، لازم است معاینات دقیق انجام گیرد تا مشخص شود آیا عمل جراحی مناسب است و تاییدی برای نتیجه مورد نظر نیز می تواند باشد یا خیر.

هر عمل بینی چقدر طول می کشد؟

معمولا طول عمل بینی بین ۱ تا ۲ ساعت است، گاهی بیماران برای یک یا دو شب در بیمارستان بستری می شوند. همچنین باید یک اسپلینت به مدت هفت روز با نوار چسب بر روی بینی و نیز یک پد به مدت ۱۲ ساعت در زیر بینی قرار بگیرد.

دوره نقاهت جراحی بینی

افرادی که شاغل هستند بعد از عمل بینی باید به مدت دو هفته از کار مرخصی بگیرند که البته این بازه زمانی بسته به شرایط هر فرد می تواند کوتاه تر و یا طولانی تر باشد.

پس از ۳ الی ۴ روز می توانید پیاده روی را آغاز کنید و بعد از سه هفته می توانید شنا کنید.

همچنین باید از انجام دادن تمرینات سنگین به مدت چهار تا شش هفته خودداری نمایید.

معمولا دوره نقاهت برای افرادی که جراحی بینی بسته انجام داده اند، حدود دو هفته طول می کشد. اگر فرد جراحی بینی را به روش باز انجام داده باشد، حدود هفت تا ده روز کبودی قابل توجهی را در اطراف چشم خود مشاهده خواهد کرد.

اگر فردی نوک بینی خود را جراحی کرده باشد، پس از گذشت سه هفته ۶۰ درصد تغییرات برای او مشخص می شود، در حالی که ۴۰ درصد باقیمانده طی چندین ماه یا حتی یک سال حاصل بروز می کند. اگر زیبایی بینی به روش باز صورت بگیرد و به وسیله آن کلوملا بریده و پوست بینی برداشته شود، جراح دید بهتری نسبت به غضروف و استخوان ها خواهد داشت و باعث می شود تغییرات در نوک بینی دقیق تر انجام گیرد که البته دوره نقاهت و بهبودی بینی نیز بیشترخواهد شد.

آیا جراحی بینی خطرناک است؟

مانند، سایر جراحی ها، این جراحی نیز می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شود:

  • تغییر در حس بویایی
  • تنفس
  • خونریزی
  • احساس درد
  • کبودی و تورم
  • احساس نارضایتی از نتیجه به دست  آمده

هزینه جراحی بینی چقدر است؟

در عمل بینی فاکتورهای مختلفی وجود دارد که در تعیین هزینه موثر است. از همین رو نمی توان هزینه مشخصی را برای جراحی رینوپلاستی بیان کرد. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • فرم اولیه بینی (بینی استخوانی یا بینی گوشتی)
  • روش جراحی بینی
  • فرم مورد نظر پس از جراحی که فانتزی، طبیعی یا نیمه فانتزی باشد.
  • ابزار و تکنیک هایی که در حین عمل به کار گرفته می شوند.
  • نوع پوست بینی
  • دستمزد جراح و هزینه های بیمارستان
  • میزان تغییراتی که بر روی بینی باید اعمال شود.
  • پیچیدگی جراحی
  • نواحی که در بینی نیاز به اصلاح دارند
  • هدف از جراحی بینی که درمانی است یا زیبایی
  • و …

بنابراین می توان دریافت که برای تعیین هزینه دقیق یک عمل بینی، لازم است که حتما توسط جراح مورد نظر معاینه صورت گیرد.

بهترین جراح بینی در تهران

پیدا کردن بهترین جراح بینی در تهران باید یکی از مهمترین دغدغه افرادی باشد که به دنبال جراح بینی در تهران هستند. زیرا دو عامل مهم در زیبایی بینی بعد از جراحی موثر است. یکی انتخاب بهترین جراح بینی در تهران و دیگری مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی.

روش های مختلفی وجود دارد که شما بتوانید بهترین جراح بینی در تهران را پیدا کنید که در ادامه توضیحاتی را قرار داده ایم:

پرس و جو از آشنایان

یکی از راحت ترن روش ها برای انتخاب یک پزشک خوب در زمینه جراحی بینی پرسیدن از افراد اشنایی است که قبلا جراحی بینی انجام داده اند. شما می توانید از چند نفر که جراحی بینی انجام داده اند و رضایت دارند اطلاعات دریافت کنید و از روش های مختلف دیگر پزشکان را با هم مقایسه کنید.

پرس و جو از آشنایان
شبکه های مجازی

شبکه های مجازی

یکی دیگر از روش های پیدا کردن یک دکتر خوب برای جراحی بینی و یا کسب اطلاعات درباره دکتر مد نظر استفاده از شبکه های مجازی است. شبکه های اجتماعی متداولی در این زمینه وجود دارد که پر کاربرد ترین آنها می توان به آپارات و اینستاگرام اشاره کرد. شما در این شبکه ها می توانید نمونه کار های پزشک را مشاهده کنید.

حضور در مطب پزشک

زمانی که چندین پزشک به شما معرفی شده است و یا میخواهید در رابطه با چند پزشک اطلاعات کسب کنید می توانید در مطب پزشک حضور پیدا کرده و نمونه کارهای پزشک را ببینید و از بیماران در رابطه با پزشک سوالاتی بپرسید.

حضور در مطب پزشک

کلام پایانی

رینوپلاستی به منظور زیبایی و بازسازی بینی انجام می شود و تمام سعی جراحان بینی بر این است که تغییرات مثبتی را در بینی به وجود آورند. این جراحی نیز مانند سایر جراحی ها دارای مزایایی است و همچنین خطرات و عوارضی را به همراه دارد که اگر در انتخاب پزشک دقت کنید و بتوانید بهترین جراح بینی را برای خود انتخاب نمایید، احتمال بروز عوارض کاهش می یابد و همچنین دوره نقاهت نسبتا آسانی را پشت سر خواهید گذاشت.

Source: https://www.bapras.org.uk/public/patient-information/surgery-guides/rhinoplasty

2 پاسخ
  1. سلام خسته نباشید.من چهار ماه از عمل رینوپلاستیم میگذره اما هنوز ویزیت نشدم بعدازعمل.شبها با دهان باز میخوابم و دماغم خیلی کیپ و گرفته اس.خواستم بپرستم این وضعیت موندگار هست یا موقتی.ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط