دکتر محمدرضا مقدم نیا / پیکرتراشی و لاغری / ژنیکوماستی و راه های درمان آن

0 / 5. 0

ژنیکوماستی و راه های درمان آن

آنچه می خوانید...

ژنیکوماستی Gynecomastia یا بزرگ شدن پستان مردانه که به آن بزرگ شدن خوش خیم پستان مردان نیز می گویند، رشد غیر طبیعی غدد پستان و در نهایت بزرگ شدن یک یا هر دو پستان مردان است که  می تواند در نوزادی، در نوجوانی و دوران مسنی رخ دهد. این وضعیتی غیر عادی و اختلالی متابولیک است که در سیستم غدد درون ریز اتفاق می افتد و میزان استروژن نسبت به تستسترون افزایش می یابد. ژنیکوماستی باعث افزایش استرس و کاهش اعتماد به نفس در افراد می گردد.

تفاوت پستان مردانه نرمال و ژنیکوماستی

علائم ژنیکوماستی

بسیاری از پسران در دوران بلوغ با این شکل مواجه می شوند که نیازی به نگرانی نیست و مدتی بعد این مشکل خود به خود حل می شود. اما برخی افراد دوران بلوغ را پشت سر می گذارند و این مشکل همچنان همراه آن هاست و در این صورت غالبا جراحی توصیه می گردد.

برخی دیگر به دلیل چاقی دچار این عارضه می گردند که می توان با کاهش وزن در این مورد، مشکل را برطرف نمود؛ اما در صورتی که دارای علائم زیر هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید:

• ترشح از نوک پستان ها
  • حساسیت نسبت به لمس
  • متورم و سفت شدن سینه
  • درد و التهاب

علل ژنیکوماستی

همانطور که اشاره شد، علاوه بر چاقی، اختلالات غدد درون ریز نیز سبب بزرگ شدن پستان مردانه می شود. به طور کلی افزایش نسبت هورمون استروژن (که یک هورمون زنانه است) به تستسترون، دلایلی مختلف دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

ژنیکوماستی در نوزادان

بیش از نیمی از نوزادان پسر دارای سینه های بزرگ تر از حد عادی هستند و علت آن نیز تاثیر استروژن مادر بر بدن آن ها در دوران بارداری می باشد. حدود یک ماه پس از تولد این تاثیر از بین می رود.

ژنیکوماستی در دوران بلوغ

بسیاری از پسران در دوران بلوغ سینه هایی بزرگ تر از دیگر پسران هم سن خود دارند که دلیل آن تغیرات هورمونی در دوران بلوغ است و این عارضه پس از حداکثر دو سال و اتمام بلوغ از بین می رود.

داروها

برخی داروها مانند آنتی آندروژن که بر ترشح تستسترون تاثیر می گذارند و دیگوکسین که برای درمان نارسایی قلبی استفاده می شود باعث اختلال هورمونی می شوند. افزایش سطح پرولاکتین نیز ممکن است باعث بزرگ شدن پستان مردانه شود. داروهای HIV، بلوک کننده های کانال کلسیمی، داروهای هورمونی سرطان پروستات، فنوترین، شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی و اضطراب و آنتی بیوتیک ها نیز می توانند باعث بروز این عارضه شوند.

مصرف مواد مخدر

حدود ۴ تا ۱۰% موارد بروز این بیماری به دلیل استفاده از مواد مخدر می باشد.

نارسایی کبد و کلیه

نارسایی کبد و کلیه می تواند باعث بزرگ شدن پستان مردانه شود.

تومور ها

تومور ها و غده های نیز می توانند بر روند تولید هورمون ها در بدن تاثیر بگذارند.

پرکاری تیروئید

غده تیروئید مسئول تولید هورمون هایی است که اختلال در تولید آن ها امکان بروز ژنیکوماستی را افزایش می دهد.

راه های پیشگیری از بروز ژنیکوماستی

بزرگ شدن پستان مردان تا حدودی قابل پیشگیری است. با رعایت نکات زیر می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد:

• دوری از الکل و مواد مخدری مثل هروئین و ماریجوانا
  • عدم مصرف داروهای هورمونی بدون دستور پزشک
  • مراقبت از رژیم غذایی برای جلوگیری از چاقی

راه های تشخیص ژنیکوماستی

پزشک بعد از بررسی سوابق پزشکی و داروهای مصرفی بیمار، آزمایش خون و ماموگرافی تجویز می نماید. MRI، سیتی اسکن، بیوپسی بافت و اولتراسوند بیضه نیز ممکن است تجویز شوند. علت تجویز تمام این چکاپ ها، این است که پزشک مطمئن شود دلیل اصلی التهاب پستان چیست چرا که مشکلات دیگری مثل چربی در بافت سینه، عفونت پستان و سرطان نیز باعث بروز التهاب می شوند.

انواع مختلف ژنیکوماستی

بر اساس فاکتورهایی مانند اندازه پستان، ژنیکوماستی به ۴ دسته تقسیم می شود که درجه ۱ آن خفیف ترین نوع و درجه ۴ آن شدیدترین نوع ژنیکوماستی است.

• درجه ۱: در این حالت در نوک پستان، بافت به صورت نقطه ای تجمع می نماید.
  • درجه ۲: بزرگی سینه در این درجه متوسط است و حاشیه پستان را نیز درگیر می کند به طوری حاشیه پستان از نوک آن قابل تشخیص نیست.
  • درجه ۳: این حالت مشابه درجه ۲ ژنیکوماستی است اما در این حالت پوست اضافه نیز در حاشیه ی پستان قابل ملاحظه است.
  • درجه ۴: شدیدترین درجه ی بزرگی پستان مردان، درجه  است که ظاهری زنانه دارد و همراه با پوست اضافه است.

*باید توجه کنید که علت هر نوع بزرگی سینه در مردان، ژنیکوماستی نیست. چرا که ژنیکوماستی رشد زیاد بافت سینه در اطراف نوک سینه است و هر بزرگی سینه ای به این علت اتفاق نمی افتد.

جراحی کوچک کردن سینه مردانه توسط دکتر محمدرضا مقدم نیا

عوارض ژنیکوماستی

آیا ژنیکوماستی خطرناک است؟پزشکان به ژنیکوماستی، به عنوان یک عارضه خوش خیم و بی خطر می نگرند که هیچ خطری برای فرد ندارد مگر این که علت بروز آن درمان نشود. هرچند که بزرگی سینه در مردان می تواند روی اعتماد به نفس آن ها، خصوصا در ارتباط با زنان تاثیر به شدت منفی بگذارد.

درمان ژنیکوماستی

در بسیاری از موارد، این عارضه پس از مدتی از بین می رود اما در مواردی که به صورت طولانی مدت همراه فرد هستند، باید اقدامات درمانی انجام داد.

• قطع دارو: اگر در حال مصرف دارویی هستید که باعث بروز ژنیکوماستی شده است، باید مصرف آن را با مشورت با پزشک خود قطع کنید و از داروهای جایگزین استفاده کنید.
  • مصرف داروهای مناسب: پزشک شما ممکن است طبق تشخیص خود، داروهایی مانند تاموکسیفن و رالوکسیفن برای شما تجویز کند.
  • عمل جراحی: در صورتی که از ظاهر سینه های خود ناراضی و به دنبال راه حل دائمی باشید، می توانید تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

نحوه عمل ژنیکوماستی:

اولین مرحله ی جراحی، بیهوشی بیمار است. در مرحله بعدی، برای خارج کردن بافت چربی، از لیپوساکشن استفاده می شود. جراح چند برش کوچک ایجاد کرده و سپس با کمک کانولا چربی ها برداشته می شود. پس از برداشت چربی ها، اگر نیاز به برداشت پوست یا یافت سینه باشد، از تکنیک برش استفاده می شود. گاهی اوقات در صورت بزرگی بیش از حد پستان، لیفت نیز توصیه می شود.

انتخاب جراح ژنیکوماستی

برای حصول بهترین نتیجه جراحی، انتخاب جراح مناسب بسیار اهمیت دارد. جراح شما حتما باید ویژگی های زیر داشته باشد:

• تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک
  • تجربه و سابقه کافی در انجام جراحی ژنیکوماستی
  • احساس مسئولیت نسبت به بیمار و توانایی تشخیص علت اصلی ژنیکوماستی

تفاوتر قبل و بعد از جراحی ژنیکوماستی

عوارض جراحی ژنیکوماستی

این جراحی مانند هر عمل دیگری، دارای عوارضی است. این عوارض شامل: التهاب، درد در محل بخیه و احساس خارش است که پس از مدتی از بین می رود.

در صورت بروز علائمی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه به پژشک خود مراجعه کنید.

هزینه جراحی ژنیکوماستی

هزینه این جراحی به تجریه و سابقه جراح، درجه ژنیکوماستی و محل انجام جراحی دارد که شامل هزینه های زیر می شود:

-داروهای تجویز شده

-آزمایشات

-هزینه بیمارستان

-دستمزد پزشک

در آخر؛

نتایج جراحی ژنیکوماستی را می توان پس از عمل مشاهده کرد ولی نتیجه ی نهایی آن بعد از ۶ ماه به صورت کامل قابل مشاهده است. پزشک شما پس از انجام معاینات بهترین راه درمانی را به شما توصیه خواهد کرد.

دکتر محمدرضا مقدم نیا

دکتر محمدرضا مقدم نیا، با شماره نظام پزشکی 83039، فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک در رشت و تهران و دارای بورد فوق تخصصی هستند. ایشان به عنوان یکی از اعضای انجمن جراحان پلاستیک ایران نیز شناخته می شوند.